FAQ

Over Flickbike in het algemeen

Wat is FlickBike?

FlickBike is een deelfiets-verhuurdienst dat gebaseerd is op het toegang bieden tot een fiets voor een korte rit.

Wat onderscheidt Flick?

FlickBike is anders dan OV-fiets, want deze huur je bij een bemand verhuurstation en je betaalt per dag -en niet per rit. FlickBike is nog het meest vergelijkbaar met een deel-auto systeem zoals Car2Go.

Waarom zou ik voor Flick kiezen?

Degelijk: Onze fietsen zijn degelijk, gebruiksvriendelijk en zijn bovendien gemaakt van recycled onderdelen.

Lokaal: FlickBike is een jonge, Nederlandse startup, gestart in Amsterdam. Onze werkplaats en loods bevindt zich in Aalsmeer.

Eerlijk: Onze missie is simpel, de fiets onderdeel uit te laten maken van elke reis. Dit is ons verdienmodel. We verkopen geen data door aan derden. We hebben ook geen advertenties op ons platform.

Partnerschap: Flick werkt nauw samen met gemeenten, provincies, rijk en openbaar vervoer aanbieders. Al onze activiteiten rapporteren we over en vinden plaats in overleg.

Hoe moet ik me aanmelden?

Download de app en doorloop het registratieproces. Dit bestaat uit 3 stappen: bevestig telefoonnummer via SMS, vul persoonlijk gegevens in en als laatst koppel een betaalmethode.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?

Klink op "registreren" als nieuw account, bevestig het telefoonnummer met de SMS en als het nummer al in het systeem bestaat zul je automatisch ingelogd worden.

Mijn werkgever biedt Flickbike voor me aan, wat moet ik doen?

Klink op "Business registratie" bij het aanmeldscherm. Gebruik uw zakelijke email adres. Als het email domein-suffix bij ons bekend is, ontvangt u een email met een activatielink. Klik op de link en u wordt automatisch geregistreerd als zakelijke gebruiker.

Hoe kan ik mijn profiel verwijderen?

Stuur ons een email, wij zullen het profiel deactiveren en verwijderen.

Een rit starten

Waar staan FlickBikes?

FlickBikes zijn te vinden in de app op de kaart. Er lopen momenteel pilots in de omgeving Rotterdam, Amstelveen, Aalsmeer, Almere, Lelystad en in natuurgebieden.

Kan ik meerdere fietsen openen op 1 account?

Nee, helaas is dat niet mogelijk. Een FlickBike account is persoonlijk en geeft toegang tot het huren van 1 fiets tegelijk. 

Hoe kan ik een Flick fiets reserveren?

Vind een fiets op de kaart die je zou willen reserveren, klik hem aan en selecteer "Reserve". De fiets is nu 15 minuten gereserveerd. Het reserveren is gratis.

Hoe kan ik een Flick fiets openen?

Gebruik de app, klik op "scan bike" en scan de QR-code. Het slot springt automatisch open na het scannen van de code.

Ik heb een promotie-code. Moet ik dan alsnog een account aanmaken?

Ja. De promotie-code kan pas worden geactiveerd nadat je een volledig profiel hebt. Dit komt omdat we willen weten wie de fiets gebruikt, als garantie voor eventuele calamiteiten.

Prijs en betalen

Wat kost het huren van een FlickBike?

De kosten zijn 1 Euro per half uur, of een gedeelte er van.

Hoe betaal ik voor een FlickBike?

Bij het aanmelden maak je een profiel aan, hierbij koppel je ook een betaalmethode aan jouw profiel: Visa, Mastercard of Automatische Incasso (SEPA). Je betaalt voor FlickBike achteraf, een keer per maand.

Waar vind ik de factuur van mijn ritten?

De facturen voor het gebruik van Flick vind je in PDF formaat in de mobiele app, bij My Profile > My Invoices. De bestanden kun je eventueel doorsturen via email, Whatsapp etc.

Tijdens de rit

Heeft de fiets verlichting?

Ja. Flick fietsen hebben voorop een lamp met lichtsensor, dat automatisch aangaat in het donker. Het achterlicht staat tijdens het rijden altijd aan, ook overdag.

Kan ik de fiets tijdelijk even parkeren om bijvoorbeeld even boodschappen te doen?

Ja, dit kan. Tijdens de rit kan een fiets onbeperkt open en dicht worden gemaakt. Gebruik de app om een fiets na sluiten weer te openen. De sessie loopt gewoon door en anderen zullen de fiets niet kunnen ontsluiten.

Tips klachten en complimeneten

Waar kan ik terecht voor tips, klachten en complimenten?

Email: info@flickbike.nl

Whatsapp: +31 6 38362167

Telefoon: +31 85 065 66 12

Wat wordt er gedaan om overlast van FlickBike fietsen te voorkomen?

We rijden dagelijks een rondje langs alle locaties waar FlickBikes staan om te voorkomken dat fietsen verkeerd of hinderlijk geparkeerd zijn. Ook halen we fietsen weg waar ze niet worden gebruikt en brengen we juist fietsen naar locaties waar veel vraag is.

Helaas kan het nog steeds voor komen dat iemand last heeft van een fiets. Email/Bel/App ons, wij zullen direct reageren en de fiets zo spoedig mogelijk weghalen.

Parkeren en uitchecken

Mag ik overal een FlickBike fiets parkeren?

Nee. Net zoals een eigen fiets, mag een Flick fiets alleen worden geparkeerd op de daartoe aangewezen plekken: rekken, stallingen, vakken en garages. Let op bij het parkeren van de fiets dat de pearkeerregels van de gemeente worden nageleefd. 

Waarom kan ik de fiets niet overal uitchecken?

Uit ons experiment in de zomer van 2017 in Amsterdam is gebleken dat er gebieden zijn waar het niet wenselijk is deelfietsgebruikers hun fiets te laten uitchecken. Denk hierbij aan smalle straten waar geen of nauwelijk fietsparkeervoorzieningen zijn, parken en bossen en prive terreinen. Om te voorkokmen dat fietsen her en der gaan zwerven hebben we de parkeer-zones ingevoerd: plekken waar een fiets mag worden uitgecheckt. Kijk op de kaart welke zones zijn toegestaan om uit te checken. De gemeente bepaalt waar wel en waar niet mag worden uitgecheckt.

Amsterdam heeft een verbod op deelfietsen. Mag ik toch met een FlickBike naar Amsterdam?

Ja, dat mag. Je kunt met de FlickBike naar Amsterdam. Let wel op: het is niet mogelijk de fiets in Amsterdam uit te checken. Zolang de Gemeente Amsterdam nog geen actief deelfietsenbeleid in werking heeft, dienen gebruikers de fietsen terug te nemen naar buiten de stadsgrenzen. Zo lang de fiets in Amsterdam is, blijft de teller doorlopen, totdat de fiets wordt uitgecheckt buiten Amsterdam. Zo wordt voorkomen dat fietsen in strijd zijn met de APV.

Promotie

Ik heb een promotie-code, hoe werkt dat?

Een promotie-code is een soort tegoegbon en bevat "fiets-tegoed", je kunt met de code fietsen voor de waarden van de code. Vul de promotie-code in de app in.

Kan ik een promotie-code aan iemand weggeven?

Ja, dit kan. De code is niet persoonlijk en kan dus aan iemand anders worden doorgegeven. 

Omgaan met storingen

De fiets is stuk, wat moet ik doen?

Storingen kunnen via de app worden gemeld. Kies in menu "Report an issue". Scan de QR-code en selecteer wat er aan de hand is. Meldingen kunnen ook per email of whatsapp worden doorgegeven. 

Krijg ik mijn geld terug bij mankement?

Ja. De eerste 2 minuten is Flick sowieso gratis, mocht je een mankement hebben geconstateerd en de fiets weer hebben afgemeld dan wordt dit niet in rekening gebracht. Alle andere calamiteiten kun je melden via email of Whatsapp, we zullen de kosten vergoeden.

Data en privacy

Wat doet FlickBike met mijn gegevens?

We gebruiken persoonlijke gegevens ten behoeve van de facturatie achteraf. We verkopen GEEN gegevens door aan derden. Ook gebruiken we geen persoonlijke gegevens ten behoeve van advertentie doeleinden. Lees onze privacy statement voor een uitgebreide omschrijving. 

Met wie deelt FlickBike gegevens?

De gebruiksstatistieken worden geanonimiseerd gedeeld met overheden, vervoerders, onderzoekbureaus en educatieve instellingen. 

FlickBike maakt gebruik van cookies om u de beste website ervaring te bieden. Zo werken video's, social media integraties en plugins middels cookies.